Alma Cersius

Præcision. Det er det ord, som vinchefen hos Alma Cersius bruger til at beskrive det fremadskuende vinhus i det sydlige Frankrig. Om det er det feminine touch, der præger det succesfulde vinhus eller vinchefen, Guillaume Bonzoms fintfølende smagsløge, det er ikke til at sige. Men vinens kvalitet, den kan der ikke være nogen tvivl om.

 

Du finde vores oversigt over alle franske vinhuse her

 

Vinmarker

Klimamæssige forpligtelser

Alma Cersius fornemmer tidsånden. Klimaet ligger i samfundets og de fleste menneskers underbevidsthed. Derfor må vi promovere Alma Cersius’ klimadagsorden.

Konservering af biodiversiteten – En bæredygtig håndtering af fx vinstokke, skal bevare den eksisterende biodiversitet i området.

Kontrol af gødning – Alma Cersius prøver konstant at være innovative omkring deres dyrkningsforhold. Dette er ikke kun noget, som de har gjort for at sundhedsoptimere vinen for dem der indtager den, men det er også for at sikre de lokale vinbønder.

Begrænsning af vandspild – Hos Alma Cersius er de optagede af at bevare de naturlige ressourcer. Derfor går de stærkt ind for at bekæmpe vandspild og de vil også begrænse udledningen af energi.

Languedoc-regionen

Languedoc-regionen bliver ofte beskrevet som Frankrigs vinlegeplads. Området har et blakket ry, i mange år blev der i området produceret ligegyldig konsumvin, men områdets fokus på moderne teknikker og ambitiøse dagsordener har gjort Languedoc-regionen til leverandør af mange spændende vine.

Alma Cersius er et godt billede på, hvad der er sket i regionen.

Guillaume Bonzoms

I 2005 kom den catalanske connoisseur Guillaume Bonzoms bag roret som chef for Alma Cersius. For ham er der et altoverskyggende ord, som han vil underbygge sit virke med – præcision. Han fik med sin indtræden som vinchef indført, at man prøvesmager alle vinparceller (afgrænsede vinområder, som alle har sine egne kendetegn). Dette er en metode til at kvalitetssikre hele vinproduktionen.

Denne omhyggelighed der fulgte med ansættelsen af Guillaume Bonzoms har tydeligt vist sig i Alma Cersius omsætning og salg af flasker. De er gået fra i 2008 at sælge under 500.000 flasker årligt til i dag at sælge langt over 5.000.000 årligt.